هشدار کمبود گازوئیل در جهان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

میزان عرضه گازوئیل در جهان به اندازه ای کاهش پیدا کرده که این احتمال وجود دارد تا در سراسر جهان شاهد کمبود آن باشیم.

طبق گزارش جدید پرس، در آینده ای نزدیک طوفان کاملی در بازارهای جهانی گازوئیل به وجود می آید. همزمان با کاهش ظرفیت پالایشگاه ها در دنیا، میزان ذخایر گازوئیل با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی کاهش پیدا کرده است. کاهش میزان عرضه گازوئیل تاثیرات منفی بر روی شبکه حمل و نقل می گذارد؛ زیرا این سوخت منبع حرکت کشتی ها، قطارها، کامیون ها و منبع مناسبی برای گرمایش کسب و کار و خانه ها به شمار می آید.

بر اساس نظر متخصصان، با توجه به کاهش میزان عرضه گازوئیل و افزایش قیمت آن در تمام بازارهای دنیا، تا چند ماه آینده شاهد کمبود این سوخت در سراسر جهان خواهیم بود. این موضوع تاثیرات بسیار منفی و فاجعه باری را در پی خواهد داشت که افزایش تورم یکی از مخاطرات آن خواهد بود.

با توجه به اینکه قیمت گازوئیل و بنزین متاثر از قیمت جهانی نفت خام است، محدود بودن عرضه، موجب افزایش قیمت گازوئیل در تمام بازارها می شود.

افزایش قیمت گازوئیل موجب شده که اقتصاد آمریکا 100 میلیارد دلار هزینه ایجاد کند. به این ترتیب میزان ذخیره گازوئیل در آمریکا در این فصل از سال به پایین ترین میزان خود رسیده است؛ بطوری که گزارش شده این کشور تنها برای 25 روز امکان عرضه گازوئیل را داشته باشد.

همزمان با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، قیمت گازوئیل بالغ بر 256 درصد افزایش پیدا کرده است؛ بطوری که در سال جاری به قیمت 5 دلار و 37 سنت رسید و بعد از آن تا 3 دلار و 51 سنت کاهش پیدا کرد.

کمبود گازوئیل علاوه بر آمریکا در شمال شرق اروپا نیز مشهود است. همینطور پیش بینی می شود با توجه به تحریم ها و محصولات نفتی روسیه، میزان ذخایر اروپا در ماه های آتی بیشتر نمود پیدا کند.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که دلایل کمبود گازوئیل در جهان کاملا مشخص است. کاهش تقاضا برای سوخت در پی قرنطینه های کرونایی، موجب شد بعضی از پالایشگاه ها با تعطیلی روبرو شوند. علاوه بر این حرکت به سمت سوخت های پاک هم موجب کاهش سرمایه گذاری در این بخش شده است؛ بطوریکه میزان ذخایر آمریکا بالغ بر 1 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. اروپا نیز اختلال در کشتیرانی و اعتراضات کارگران را شاهد بوده که در نهایت موجب آسیب رسانی به تولیدات پالایشگاه شد. تمامی این عوامل در کنار اجرایی شدن تحریم های اتحادیه های اروپا علیه روسیه شرایط را بدتر از قبل کرده است.

دریافت اخبار بیشتر در آهن24 کوروش

حل مشکل ترانزیت و بانکی، ملاک توسعه روابط ایران و بلاروس

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

حل مشکل ترانزیت و بانکی از پیش نیازهایی است که رئیس اتاق ایران آنها را برای توسعه روابط تجاری ایران و بلاروس لازم دانست.

خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی اعلام کرد: با توجه به اینکه میزان مبادلات اقتصادی بین دو کشور به اندازه ظرفیت اقتصادی دو کشور نیست، اما در این زمینه رئیس اتاق های بارزگانی ایران و بلاروس مسئولیت های زیادی دارند. چنانچه تمهیداتی که مذاکرات میان مسئولان دو کشور صورت گرفته، اجرایی شود، قطعا میتوان حجم مبادلات را افزایش داد.

خدمات فنی و مهندسی و راه سازی از حوزه هایی هستند که می توان از نقاط قوت ایران دانست. با توجه به این موارد می توان به مشکلات کشور بلاروس بیشتر توجه کرد. حل مشکلات ترانزیت و بانکی که همان ضمانت نامه های بانکی را در بر می گیرند، از مهم ترین مسائلی است که اگر مشکلات مربوط به آن را حل کنیم، به توسعه روابط تجاری بین این دو کشور کمک زیادی می شود. بنابراین حل مشکلات مربوط به حمل و نقل بسیار مورد اهمیت قرار دارد؛ به این ترتیب حل این مشکل می تواند به افزایش حجم مبادلات ایران و بلاروس کمک کند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: از مواردی که می تواند موجب توسعه روابط توسعه تجاری بین دو کشور شود، تشکیل کمیته مشترک بارزگانی بین اتاق های بلاروس و ایران است.

میخائیل میاتلیکف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس در ارتباط با این موضوع گفت: ایران سابقه طولانی از تحریم های غرب دارد، به این ترتیب ما می خواهیم بدانیم که تجارت با کشور ایران با توجه به این محدودیت ها به چه صورت خواهد بود. ما پیشنهاد می کنیم که کنفرانسی زیر نظر اتاق بازرگانی تشکیل شود و در آن در مورد مسائل مربوط به راه های حمل و نقل از شمال و جنوب کشور، اطلاعات لازم را به بازرگانان بلاروسی ارائه کنند. در صورت همراهی طرف ایرانی، چنین کنفرانسی با همین موضوع در بلاروس نیز برگزار کنیم.

شافعی از پیشنهاد میاتلیکف استقبال کرده و گفت: برای معرفی امکانات حمل و نقل ایران، اطلاعات مورد نظر آنها را به هیات تجاری بلاروس ارائه می کنیم.  

دریافت اخبار بیشتر در آهن24 کوروش

کاهش صادرات فولاد و افزایش مصرف داخلی آن

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بر اساس آمار گرفته از صنعت فولاد سازی، در 7 ماهه اول امسال، میزان تولید فولاد 12 تا 19 درصد افزایش پیدا کرده، اما در مقابل میزان صادرات آن کاهش و میزان مصرف داخلی آن افزایش پیدا کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری مهر، 7 میلیون و 356 هزار تن فولاد در 7 ماه اول سال تولید شده که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی می باشد. لازم به ذکر است که این میزان از تولید فولاد در سال جاری نسبت به سال قبل که 6 میلیون و 285 هزار تن بود، شامل رشد 17 درصدی بوده است.

بر اساس آمارهای گرفته شده، میزان مصرف داخلی مقاطع فولادی با داشتن رشد قابل قبول نسبت به سال قبل به میزان 20 درصد افزایش پیدا کرده است؛ بطوری که از 4 میلیون و 853 هزار تن به 5 میلیون و 827 هزار تن ارتقاء پیدا کرده است. میزان مصرف داخلی فولاد در 7 ماه اول سال نسبت به 7 ماه اول سال قبل افزایش پیدا کرده است. بطوریکه یک رشد 13 درصدی از این میزان مصرف را شاهد هستیم. اما در مقابل، میزان صادرات فولاد افت 4 درصدی داشته است.

تولیدات شمش فولاد نسبت به سال گذشته رشد 16 درصدی داشته که مجموع تولیدات آن 18 میلیون و 268 هزار تن است. از این میزان مقدار 4 میلیون و 799 هزار تن صادر شده است.

از طرف دیگر در 7 ماهه اول سال در بخش آهن اسفنجی با رشد 19 درصدی نسبت به سال قبل، به تولید 20 میلیون و 737 هزار تن رسیده ایم. البته که در بخش صادرات، افت 46 درصدی را شاهد بوده ایم.

طبق گزارش مهر، افت صادرات فولاد دلایل مختلفی دارد که می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش تقاضا برای فولاد در قسمت های مختلف دنیا، وضعیت بازار جهانی فولاد، اعمال عوارض صادراتی روی محصولات فولادی در ابتدای سال و در نهایت دامپینگ روسیه که به کاهش سهم ایران در بازارهای هدف منجر شد.

وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در ارتباط با کاهش صادرات فولاد گفت: با توجه به اینکه منحنی قیمتی فولاد یک منحنی سینوسی است، از جنگ اوکراین تاثیر گرفته و به بالاترین قیمت خود رسیده بود. اما نکته اینجا است که کشور در این شرایط نتوانست از فرصت به وجود آمده استفاده کند و به اعمال عوارض صادراتی روی فولاد پرداخت. کشور روسیه به دلیل تحریم هایی که شد، به بازار صادرات فولاد ما ورود کرد و در نهایت یک رقابت بین ما و روسیه ایجاد شد و در نهایت با دامپینگ روسیه، سهم صادرات فولاد ما در بازارهای صادراتی کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی های انجام شده توسط موسسات تحلیلی، تا سه ماه اول سال 2023 میزان تقاضای فولاد کم خواهد بود؛ به این ترتیب این امکان وجود دارد که قیمت فولاد افزایش پیدا نکرده و نوسانی نداشته باشد.

وحید یعقوبی در ادامه گفت: همینطور نظریاتی در مورد کف قیمت فولاد وجود دارد. نظریه اول این است که با توجه به افزایش نرخ بهره در امریکا و کاهش نرخ کامودیتی ها، قیمت فولاد تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش قیمت پیدا خواهد کرد. اما نظریه دوم می گوید که اگر نرخ فولاد از این میزان پایین تر بیاید، برای تولیدکنندگان فولاد بصرفه نخواهد بود. از طرف دیگر به دلیل بالا رفتن نرخ گاز و تعطیل شدن بعضی از کارخانجات در اروپا و رسیدن قیمت به پایین ترین حد، قیمت فولاد دیگر کمتر از این نخواهد بود. حال که دو نظریه کامل متفاوت وجود دارد، باید دید که کدام یک محقق خواهد شد.

وی در آخر گفت: نزولی بودن قیمت های جهانی در نهایت بر روی قیمت فولاد تاثیر می گذارد. اگرچه ما در شهریور ماه شاهد افزایش میزان صادرات بودیم، اما به نظر می رسد که روند آن نزولی باشد و در نهایت می توان گفت که با این اوصاف نتوانیم  موفق به صادرات فولاد حتی به مقدار سال گذشته باشیم. اما شاید با کمک دولت و در بهترین حالت 5 تا 5.5 میلیارد دلار صادرات فولاد داشته باشیم.

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162