صادرات نفت خام ایران و خدمات فنی و مهندسی با سیاست برد برد

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: روابط ایران با کشورهایی که در حوزه نفتی هستند، رو به افزایش است. کشور ایران از نظر فنی و مهندسی از کشورهای این حوزه بالاتر است. بطوری که می توانیم با استفاده از این دانش و سیاست پالایشگاه داری دانش خود را انتقال داده و از این سمت هم منتفع شویم.

خبرنگار اقتصادآنلاین اضافه کرد همکاری هایی که در زمینه پالایشگاهی با کشورهای حوزه نفتی انجام می شود، یکی از سیاست هایی است که همواره مورد توجه کشورهای نفتی بوده است. در واقع این سیاستی است که با استفاده از آن می توان بازار ثابتی را برای نفت ایجاد کرد. اما تا بحال این سیاست به طور جدی مورد استفاده قرار نگرفته است. اما دولت سیزدهم در تلاش است که سیاست خرید در بازارهای نفتی کشورهای همسو و همینطور ظرفیت بازارسازی تضمینی نفت را بکار بگیرد.

احتمالا این سوال پیش بیاید که ایران با داشتن مشکلات مالی شدید، چطور سرمایه گذاری را انجام می دهد؟ باید بگوییم که سیاست ایران در این راستا، در واقع از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی به سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی کشورهای هدف بجای سرمایه گذاری نقدی است.

دولت سیزدهم در یکی از مهمترین اقدامات خود در زمینه انرژی، بازسازی پالایشگاه های نیمه فعال خود را آغاز کرده اما ظرفیت آن، از ظرفیت اسمی بسیار پایین تر است. علاوه بر اقدام ذکر شده، صادرات خدمات فنی و مهندسی خود را نیز در راس قرار داده است؛ بطوری که منابع ورودی پالایشگاه را نیز با توجه به نفت خام ایران تامین می کند. به این شکل علاوه بر اینکه خدمات فنی مهندسی دانش بنیان خود را صادر می کند، به صادرات نفت خام و فرآرده های نفتی نیز می پردازد.

در همین راستا جعفر قادری اضافه کرد: با تولید و فروش فرآورده های نفتی می توانیم بازارهای بیشتری از آن خود کنیم. با توجه به اینکه نفت خام بازارهای محدودی دارد و به راحتی تحریم آن از سوی برخی کشورها انجام می شود، اما بازار فرآورده های نفتی وسیع تر بوده و از نظر حمل و نقل نیز راحت تر انجام می شود. در ادامه اینکه تحریم آنها نیز کمتر از نفت خام است.

وی ادامه داد که کشورهای همسایه که از ظرفیت های خالی پالایشگاه ها برخوردار هستند، می توانند مورد مناسبی برای همکاری با ما باشند.

اخبار بیشتر در آهن 24 کوروش

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162