گرانی شدید قیمت کالاهای اساسی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در سال گذشته، کشور شاهد افزایش نرخ تورم بوده که در ادامه، افزایش قیمت مواد غذایی را در پی داشت. به همین دلیل دولت با دست زدن به یک جراحی اقتصادی که به اصلاح یارانه کالاهای اساسی معروف است، حذف ارز ترجیحی را در دست گرفت. به همین دلیل، قیمت مواد غذایی به شدت افزایش پیدا کرد.

اقتصادنیوز گزارش داد تورم در مهرماه امسال به عدد 48.6 رسید؛ به عبارتی یک خانوار ایرانی برای خرید یک سبد کالای معمولی می بایست حدود یک و نیم برابر نسبت به مهر ماه سال گذشته هزینه کند. آمار دریافت شده نشان می دهد که تورم رخ داده در سال گذشته، بیشتر متاثر از مواد غذایی بوده است. به همین دلیل دولت با اجرای سیاست جراحی اقتصادی، به اصلاح یارانه کالاهای اساسی پرداخت و ارز ترجیحی را حذف نمود.

در سال گذشته از میان اقلام اساسی، قیمت روغن بیشترین نرخ تورم را به خود اختصاص داد. بنا بر نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر ماه امسال، نرخ تورم این کالا 289 درصد برآورد شد که به عبارتی می توان گفت قیمت روغن 4 برابر در طی یکسال گرانتر شد.

از دیگر دلایل گرانی کالاهای اساسی، جنگ میان اکراین و روسیه در سال گذشته است؛ دلیل آن نیز این است که این دو کشور از تامین کنندگان دانه های روغن در جهان به شمار می آیند. اما در دو سه ماه گذشته قیمت روغن کاهش پیدا کرده است

یکی دیگر از کالاهای اساسی که تحت تاثیر شدید تورم قرار گرفت، برنج ایرانی بود. نرخ تورم نقطه به نقطه این کالا 138 درصد برآورد شده است. نرخ تورم برنج خارجی نیز 51 درصد برآورد شد. همینطور نرخ تورم نقطه به نقطه گوشت مرغ 121 درصد، گوشت قرمز با تورم کمتر حدود 32 درصد و نرخ تورم چای تقریبا 29 درصد برآورد شده است.

دریافت اخبار بیشتر در آهن24 کوروش

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162